I have lived in the U.S. for about 8 years. The first plan was to stay there for only 3 months but time goes so fast!! Now, I have decided to go back to Japan but before going back, I'm taking a long vacation in BRAZIL!! アメリカに住み8年が経ちました。始めは3ヶ月の予定でしたが、月日が経つのは早いものです!今回、日本への帰国を決め、その前にブラジルでのロングバケーションを楽しんでいます!!!

Sunday, December 17, 2006

See you again!!

Today is Sunday, so there are so many people on the beach!!
It will be soon X'as and the new year so stages are builded on the beach and people are shooting fireworks all day...

It's the summer time in Brazil and I feel that it's getting hotter and hotter everyday. Because of this hot weather, I can't believe it's the end of the year already...

Yesterday, two British deaf freinds, Jason and Helen, went back to their country! The night before, we had a big good bye party near by our apartment. British and Brazilian deaf people and Masami and me...it was very strange in a good way..ha ha
The convenience of sign language is that you can speak with any one...it doesn't matter if you are sitting with someone side by side or if the place is so noisy...
One thing that I was very impressed was that even though some of British and Brazilian deaf friends were the first time to meet each other, it seemed that they had no problem communicating each other... It could be very difficult if it was speaking language..... hum....it would be great if I know at least one sigh language then I would be able to communicate much better!!!

Jason and Helen stayed last nigth with us. In the early morning, they were already up because of the heat...this apartment get pretty hot especially in the morning... They seemed to be hungry so I cooked some breakfast and made coffee as well! I guess they didn't expect to have a decent breakfast so they seemed to be very happy! Jason said (signed..) "this doesn't look like we are staying freind's apartment, this is like staying a hotel!!" ha ha
This is Japanese way!! not like German way....( if you remember the story we visited to German friend's apartment...you understand the joke...)

They went out for the last time in Brazil and came back with some shopping bags. I thought they bought presents for their friends or family but it was for US!!! Thanks!!
I also gave them Japanese tenugui for them to remember two Japanese freinds!!!

We went to the airport to say the last good bye....They kept saying "you have to come visit us in England!!"

Well, now I have to make a plan to visit England, too!!! yey!


彼らは最後の用事があると出かけてゆき、帰ってくるとまた何か買い物をしてきている。最後にお土産でも買ったのかな?なんて思っていたら、なんと私達へのプレゼント!
こちらも用意していた手ぬぐいを、二人の日本人を忘れないでね!とプレゼント!
そして空港まで見送りに行き、じゃ、今度はイギリスで会おう!と約束して最後のバイバイ!何度も何度も「うちにおいでよ!」と言ってくれる二人。

自分が旅行者の身で、誰かを見送ることになるとは思ってもいなかったけど、こうして新しい友達ができ、再会を約束して。。。
友達の輪が広がるというのはとってもうれしいことですね!

これでイギリスに行く目的ができた!!イギリス旅行の計画を立たなくては!!だ!(笑)

今日は日曜日!目の前に広がるビーチには、わんさかの人!
クリスマス、お正月が近いというのもあって、最近はビーチにステージが出来上がっていたり、夜中にかなりうるさい花火/爆竹が鳴り響いたり!今朝も朝からアパートの目の前でバンバンと音がして、その音で目が覚めた。。。

ブラジルはこれから本格的な夏、日に日に暑くなっているように感じる。。。そんな天候のせいもあって、全く年末という気がしない!

昨日は、イギリス人の聾の友達Jason と Helenの帰国の日。一昨日の夜には、最後のお別れパーティーがあった!ブラジルとイギリスの聾の友達達と私とマサミ。ワイワイ、ガヤガヤと手が動く彼ら達!手話の便利なところは、どんなに周りがうるさくても、隣に座っていなくても誰とでも会話ができてします。長ーい机の向かい合い同士で話している人もいれば、端と端に座っている二人が会話をしていたり。どこの会話にもひょっと入れてしまうし、みんなの会話が読めてしまう。(もちろん手話が分かればの話だけれど。。。)
それでも、今回初めてあったはずの、ブラジル人と、イギリス人の聾者達、手話も違うはずなのにしっかり会話が成り立っているよう。。。これが健聴者で英語や、ポルトガル語と言う、口語的言語に頼ると、その言語を知らなければ全く会話が成り立たないはず。。。もちろん、Heart to heartで、伝わるものはあるにしても、手話での会話のようにはいかないのでは。。。
そんなことを考えながら。。。今回もまた聾の友達と楽しいひとときを過ごす事が出来た!

Jason と Helenは、うちにお泊まり。あまりの暑さにあまり寝れなかったという二人。私が目を覚ますとすでにリビングに座ってぼーっとしていた。ご飯食べる?コーヒー入れようか?と聞くと「うんうん!」というので、眠たい目をこすり、朝食を準備!
がんばってこしらえた朝食、「まるでホテルのようだね!友達の家にお邪魔しているとは思えないよ!」と喜んで朝食を食べてくれた二人!
これが日本的なおもてなし!ドイツじゃこうはいかない!と。あ〜そんなこともあったね〜なんて笑いながら楽しい朝食!(私達がマセイオに行ったとき、Helen と Jason は、私達がランチを作るはめになったドイツ人の友達のところに泊まっていたのだ。。)

彼らは最後の用事があると出かけてゆき、帰ってくるとまた何か買い物をしてきている。最後にお土産でも買ったのかな?なんて思っていたら、なんと私達へのプレゼント!
こちらも用意していた手ぬぐいを、二人の日本人を忘れないでね!とプレゼント!
そして空港まで見送りに行き、じゃ、今度はイギリスで会おう!と約束して最後のバイバイ!何度も何度も「うちにおいでよ!」と言ってくれる二人。

自分が旅行者の身で、誰かを見送ることになるとは思ってもいなかったけど、こうして新しい友達ができ、再会を約束して。。。
友達の輪が広がるというのはとってもうれしいことですね!

これでイギリスに行く目的ができた!!イギリス旅行の計画を立たなくては!!だ!(笑)

写真:Jason & Helen!!See you again!!